Krönika 2016

Jag vaknade året i staden som aldrig sover. Vilken stad att vakna i på Madison street. Nyp mig! Började året med den finaste frukost jag ätit på Sarabeths. Där avnjöts pannkakor, och färsk juice. Kaffe serverades så fort det i koppen var slut. Första dagen strosade vi i Central Park,och besökte Ladies Pavilion en väg gång till. Tänkte tillbaka på Frieriet som fick applåder för bara några dagar sedan. Sista timmarna i NY gick fort ,och innan jag visste ordet var vi på väg hem.

Det var med lättnad att komma hem till familjen. Så saknade. Farmor och Farfar väntade hemma i lägenheten och skulle höra om vårt äventyr. Vi hade en del att packa upp. Vilken shopping NY erbjöd oss. 

Januari bestod sen av snö, och fiaspel.  Träning fick jag en nykick i och det blev massa återblickar från NY. Jag hade så vårt att förstå att jag varit där. Det var och är mycket att ta in. En dröm som blev sann. December var full med kärlek och jag var så lycklig över allt. Kom ju hem i januari med en ring på vänster ringfinger. Den finaste ring jag haft på mitt finger. Den är verkligen så ”Johanna” och den hade Han ordnat helt själv.Vi besökte isen på Fnijasjön. Jag har lite svårt för det. Tycker det är så obehagligt fast att jag alltid varit mycket på isen sedan jag var liten. Men vi var inte långt ut och Lias älskade det. Han var även denna månaden på 6 års kontroll. Klippte som han skulle ochföljer sin egen kurva. Vi avslutade Jannuari med lyx. Vi bodde på hotell Viking i Helsningborg i en svit. Vi skålade i skumpa och badade bubbel. Vi hämtade hem mat och skålade lite till. Ett fint avbrott i vardagen som sköljde över mig när vi kom hem från NY.

Februari startade på ett magiskt sätt! Vi skulle utöka familjen. En ny liten medlem vid namn Grand Coonyons Flower Power och som vi även döpt henne till: Madison Lynx. Hon hämtade vi hem en 4 februari och mycket gull och gos med henne. Lära henne att hitta allt och känna sig hemma. Möte med Santos och det gick fint från hans sida. Han skulle nosa och gosa. Hon var desto mer reserverad och reste ragg. Vi firade alla hjärtans dag med middag. Vi bakade och lagade mat till Farmor och Farfar som kom över.

Mars blev besök på Olympia och fotboll. Jag blev mahogny och kände mig riktigt fräsig i det. Vi var över i Helsingborg hos Jonas ochNettan och sedan ute och dansade på Sirocco. Lille Lias firade vi som fyllde 6 år. Det firades med go fika och middag på kvällen. Vi åkte även till Hovdala och körde med nya bilen och spelade boll. Nu började vi vara ute med katterna med. Santos tycker mycket om det! Han tycker om att känna gräset mot sina tassar. Madison betydligt mer tveksam till detta. Men ändå nyfiken. Vi var även på IKEA och köpte minsann en ny sängstomm. Även saker till balkogen som vi skulle göra mysvänligare. Jag minns att här började jag känna vårdoft. 

April blomstrade. Ja, vi var på blomsterlandet och införskaffade mys till balkongen. Gjorde den så fin. Planerade och vilket lyft det blev! Så mysigt! Vi var på 30-års fest för Tina med maskerad tema.Jag var Pirat såklart och R var Jason. Läbbigt värre ja. Maj rusade förbi!

Maj besökte hela familjen Pålsjö pavlijongen. Sedan åkte vi till Vikingstrand och grillade med vänner. Vi grillade vid ett tillfälle med vänner igen vid sjön sådär mitt  veckan. R fick ett ryck och beställde biljetter till Eurovision song contest i Stockholm. Vi körde min sann upp och var med under finalen. Vilket ös. Vilken fest! Vi körde sen hem på natten och inte lika ösigt ha ha. Så trötta vi var. Men värt det för at uppleva detta. Att få tag i ett hotell var totalt omöjligt denna natten.

Ted fyllde 11 år och det blev grillat som önskat från födelsedagsbarnet själv. Skönsång på morgonen och sedan mys hela eftermiddagen och kvällen. Jag var på Nisses då Gynning kom till stan med Tina. Trevig tillställning och kom hem med en signerad bricka. Tycker om hennes konst och hennes frispråkiga sätt. Inga hämningar här inte. Hon påminner om mig.Vi hade kalas för pojkarna i parken.  Med Dath Vader tårta och kakor jag bakat. Familjen var på plats och grabbarna lyckliga. Jag solade på balkongen en förmiddag och det var nu värmen började komma. Sådan underbar skön värme. Årtes hopp hopp händelse var Summerburst. När vi åkte hem från summerburst började redan nästa års fest planeras. Vilken helg. Vilken stämning. Åh wow muiken och alla människor som hoppade jämfota. I loved it! Så fritt! På söndagen där avnjöts årets första mjukglass på trädäcket på Gröningen. Vi dansade nästan fortfarande…

Soliga Juni var soligt detta året. Nationaldagen firades på gräset med flagga och grillat. Årets första sill å päror på balkong var mums dagen efter och solen fortsatte att skina. Sen kom min födelsedag. Jag blev väckt med skumpa och jordgubbar. Sen sprang jag en runda och gick sen hem till Farmor och Farfar på middag. Hemma hso dom blev jag kidnappad fast jag visste det med med ögonbindel av R. Vi körde till Helsingborg vilket jag inte kunnat gissa. Blev räkmacka på VIA 95 precis vid havet. Sedan körde vi runt och tittade lite. Vi bytte om i hans gamla lägenhet och sedan var bord bokat nere vid stranden. Vitt och och trerätters satt som en smäckpå min dag. 

Ett år som par firades med pompa och ståtpå Hotel Helsing i svit. Lite traskande vid Kärnan och sedan åke vi till Fria Bad där vi träffades för 1 år sedan och tre dagar. En väldigt speciell plats i våra hjärtan. Kvällens middag avnjöts tillsammans med lite vitt vin på Sillen och makrillen. Vilken fisk jag åt! Aldrig någonsin smakat så fin makrill med smörsteka haricot verts och färsk potatis. Minns munorgasmen! Vid desserten flyttade vi ut på trädäcket och såg solnedgången ute. Efterfest på rummet och…Gissa om vi somnade gott! Söndagen bjöds på promenad längs med havet och en lunch på Roys mat och bar. Jag drack en himmelsk Strawberry Daquiri. Vi besökte med pojkarna både Fria bad &  åhus strand och Yngsjö som vi sedan fastnade för. Midsommar firades på Sofiero Slott där vi hade picknick. Sedan dukae vi upp nere på Fria Bad med Midsommar mat och dryck och tills solen gick ner och lite längre befann vi oss där…

Nu kom Juli och Yngsjö som blev ett favorittillhåll besökte gångerflera. Massa  grillning och minigolf. Var med om ett sjuhelsikes åskregn! Ted var med under Åhus beachhandbolloch kämpade tappert.  Tropical beach solades det på en dag och tittade i tax free katalog. Tankarna började snurra. Snart åker vi. Tuff över bron till Köpenhamn och Parken. Queen Beyonce ägde scenen. Vilken kvinna! Denna juli tappade Liassin första tand och sedna har det bara raglat bort tänder i hans lilla mun.Åt på  La Cucina med flickorna och även hos Farmor Ingrid åt vi våfflor och spelade Kubb.

 Augusti och NU var det semester! Startade med räkor och skålande. Sedan körde pojkarna Go kart i full fart.  The bishops besökte jag en kväll med Min R, Erica och Nana. Pappsen åkte vi till Helsingborg med för att köra ferarri och äte ute. Som det blåste den kvällen! Åh det var sedan dags för efterlängtad flygtur till Mallorca och sedan vidare mot Aludia. Barnens tindrande ögon då vi var framme. Resan gick bra och första resan utomlands med båda barnen så speciellt för mamma ju. Som vi badade i havet som var kristallklart och snorklade. Hittade många snäckor och besökte även andra stränder lite längre ifrån med Kabben vi hyrde och gled med. Barnen bak i bilen kommer jag aldrig glömma. Såg ut som två små stekare. Ha ha! Vi åt gott och badade massor i poolen. Lias visade sina konster och tog simtag. Ted fick drinkar på kvällen och smuttade i sig dessa såklart alkoholfria men lite fräsigare än bara vanlig dryck. Han kände nog lite lyx där. Vi ville knappt hem. Nej, vi ville inte hem. En vecka gick kusligt fort och solbrända kom vi hem lagom till skolstart. Ted börjar nu 5:e klass och Lias förskoleklass. Båda två i skolan nu. Och oj oj oj som dom växer. Kan knappt förstå att jag har två barn i skolan. Bivis kan jag för dom är så mycket mer självständiga. 

September bjöd på massa kalas. Firade både Min R som fyllde 39 och efter det inte mindre än två 80 –års kalas. Först ut var lilla Farmor som bjöd på Monglisk buffee och sedan fika ute hos Lasse på lövet. Vilken bagare han är. Lilla Farmor fick en korg fylld med Farmor saker. Farmor Ingrid firade vi dagen efter på Hovdala. Fantastisk mat och sedan kikade vi runt lite på Hovdala. Blev fiske i fiskedamm och lite titt på tornerspelen. Denna månaden testade jag även  World of shape och fick en liten kickstart med ny inspiration i matväg. Vi sade JA till huset och nu kunde vi börja planera ett gemensamt boende. Vilken känsla. Vilken fint hus. Träffade även min Girlsquad en kväll för lite dryck och mat. 

Under Oktober var  Madison å  Ul och vi fick äntligen rätt på hennes flämtande. Ingen fara med henne. Frisk som en nötkärna. Närmare bestämt en liten teaterapa vi har som tycker om att flämta med munnen. Jag var på en intervju och det visade sig vara lyckat. Som jag hoppade jämfota när jag begav mig därifrån. Inte kunde jag ana detta! Jag ville och vill skrika ut det men detta valde jag att hålla för mig själv. Jag håller mina tummar stenhårt! Vi besökte Pålsjö en dag och vackra löv förevigades. En kväll på Steakhouse då Pia min Pia slutar hos oss. Under denna lite hektiska månaden flyttar vi bit vis in var dag sista tio dagarna till huset. Så slutet av denna oktober säger vi hejdå till lägenheten.

Nu är det November och vi har flyttat! Allt ska klaffa med nya sträckor att köra och åka. Både för oss och barnen men det faller på plats fort. Det plockas och donas massa dessa första daganrna för att hinna med så mycket vi kan. Läskiga Halloween busar vi in med maskerad och middag. En pumpa gröps ur och vi kollar lite läskiga filmer. Vi har bott i huset i en vecka sedan flyger vi till Förenade Arab Emiraten och landar i Dubai. Världens största flygplats och inte bara detta som Dubai slår värdlsrekord i. Vi bor i Ras al Khamiah som är en stad ca 1 timmes färd från Dubai. Hilton får fem bananer av fem möjliga. Superfint och personal väldigt tillmötesgående. Vi får både en männikovän och en kattvän. Vi badar på den privata stranden och gungar hängmatta. Besöker Dubai två dagar och på detta hinner vi med: Burj Khalifha, Dubai Mall, Dubai Founatin, Burj Al Arab, Jumeriah, Sheik Zayed Road, Guldsouken och alla andra souker i Deira. Så många världsrekord dom håller och vi hann med mycket. Vilka byggnader! Vilken strand! Vilket land! Vi rider kamel i öknen och avnjuter sedan middag i vad vi tyckte var ett palats. Kände mig verkligen som en arabisk prinsessa. Jag var Jasmine som i sagan. En magisk matta kom vi ju hem med! 

December jul jul jul jul mest JUL. Åh denna röda glittriga månaden. Känslan att pynta huset, baka lussebullar och pepparkakor. Koka knäck och kola. Lite julstress får jag ju alltid räkna med men mest jag som vill göra vissa saker från grunden. Det finns en viss charm med detta. När jag väl gjort det så är det alltid så mysigt. Att välja gran och lustigt nog granen som låg ner på marken visade sig vara den perfekta. Inte hybris utan sant. Sen är det kanske lite för att just detta är så viktigt för mig. Alla känner och tycker vi olika. När jag har den där perfekta granen så ska den kläs. Den blev ännu mer perfekt. Frågor på det? Jag kan säga att första året någonsin jag haft en gran innen som varit så fin och som hållt sig så vacker. Inte ett barr på golvet. Men jag bor ju tillsammans med en gran expert. Nu stod julen för dörren. Lill Julafton firas med vi familjen. Pojkarna kommer och inväntar Tomten. Om han kommer? Klart att han gör och lika lyrisk som alltid är Lias. Barnen har nog varit snälla för många klappar delas ut av honom innan han åker hem igen. Julaftons morgon vaknar jag av julmusik och brasa som brinner. Min R har dukat upp en julfrukost. Timmarna springer och gäster hämtas och anländer. Ted kom med hem för att titta på Kalle med alla. Båda Farmödrar och Farfar samt min pappa & Min R kurar ihop i soffam och smuttar glögg. Det stora julbordet kockas till och dukas fram och sedan är julfirande igång och innan jag vet ordet av så ska alla åka hem. Hur kommer det sig att julafton alltid går över så fort? Kan jag trycka på repris? Jag är så fylld av kärlek och julmat och sedan åker vi iväg jag och min R till Göteborg. Vi checkar in på Gothia och får ett underbart Sky room som vätter som Liseberg. Utsikten var verkligen så vi tappade hakan. Vi strosar ner till Jul på Liseberg och magin infinner sig. Att strosa i flera timmar utan att märka det. Liseberg är verkligen magi juletid. Vinner en varsin mus och dricker varm choklad. Håller hand i kaninland och pussas under en mistel.

Nu är dagen för sista dagen här. Idag har jag insett att jag inte ska jobba mer i år. Jag har stressat på Maxi med att handla all mat och annat inför NYÅR. Tampats med en liten bestämd Herre vid namn Lias och smilskat till mig att han ska ha skjorta imorgon. Jag blev nog lite gråhårig där ett tag. Han kan gå mig på nerverna den lille kille samtidigt som jag inte kan få nog av honom. Han är ju så söt. Jag körde iväg mitt i allt och fick en timme på gymmet. Under tiden jag ror vilket jag detta året har börjat att älska liksom löpningen kommer jag på mina nyårslöften. Dom är klockrena och just träningen ska bli kul att hitta nytt tänk inom. Jag döpte det till FITLETISKBYJ. Så fattar ni nog resten. Idag fick jag verkligen ett aha på gymmet. Jag är inte fitness och jag är inte atlet men jag är bannemej en lite filur mitt emellan där som står och vinkar. Så denna pausen idag behövdes. Amen på det!

Summan av kardemunnan och kardemumma är gott: Jag har varit på botten, och skrapat av fysisk smärta. Ihållande förbaskad smärta som jag preparerade med morfin jag hade kvar sedan strålningen. Jag drogade ner mig så ont jag hade i ryggen. När dom var slut fick jag efter många om och men lite annat att knapra för att härda ut mina skov och ryggskott. Fy vad jag grät och skrek av smärta när jag var ensam. Ska nu Min R behöva sköta mig med? Vilken ångest över det.  Hållt huvudet ovanför vattenytan med alla draman och sjukdomar, olyckor och kriser. Fan detta vill jag inte minnas men ska. För jag blev stark av eländet som 2016 gav med sig. Alla lever och hurra för det. Det går att skämta om men endast jag som får. Åh vad jag har druckit drinkar och skumpa. Som skumpan har flödat för jag har haft så mycket att fira, och en man som liksom jag älskar att korka upp skumpa och tänker varför inte? Åh jag har kyssts i solnedgång i olika länder med utsikt som jag trodde bara fanns i sagor. Jag var ju en saga och prinsessan den var jag. Hoppat och jag har dansat som jag svängt på rumpan! Så Ullevi gungade i takt med den. Hejdundrande och århundrets fest på Summeburst. Take me back! vill dansa igen. Här var free minded Johanna all over the place och jag  borde och ska öva in min coola dans ännu mer. En inre känsla av Indian som dansar runt barfota och den känslan är så awesome. I klackar på Sirocco och det var ju en mindre bra ide av mig. Hellre barfota i dans. Att försöka imponera på Min R som nog tyckte jag var lite charmig som bambi. Visst såg det kul ut. Såklart! Bjuder jag på. Jag är rolig ju. Mer närkontakt ju för jag lutade mig mycket på honom. Men fan ont i fötterna. Så gör inte om det. Oj, gråtit ensam och öppet. Som jag har lipat. Kom på att jag missat att tatuera mig som jag önskat men bara att göra två nästa gång. För rita mer på kroppen måste jag ju. Ha ha ha jag har ätit godis tills jag fått ont i magen och ändå är jag tokig med smågodis. Jag har varit less på deff och kåt i havet. Badat mängder och hittat fynd på havsbottnen. Varit skraj men även spänd Av förväntan. Jag har önskat mig ett dygn helt ensam och önskat alla mina pojkar samlade för jag har haft abstinens. Jag har saknat och haft ont i kroppen och hjärtat efter mina små. Ångest över att köra ifrån mina tre pojkar på kvällarna. Längtat så jag fått ont i magen efter dom. Jag har kelat massa med kisemisarna våra och nyser av Madison så får äta piller. Men jag kan inte låta bli och kommer inte låta bli att gosa ner min nos i hennes päls. Jag har pussat massa på deras små nosar men även varit tosig på dom när dom gjort små avtryck på ställen som inte ska. Ursinnig över att mattorna ska bort men det räcker med att jag tittar på deras ljuvliga ansikten så viftar jag bort det. Jag har sjungit i bilen och duschen och låtsas att jag faktiskt blev berömd. Pussat massa på dom jag älskar. Hånglat massa med min R för mums! Vem älskar inte att mötas med läpparna? Fantiserat att jag flyttar till NY med pojkarna och blir lika känd och cool som SJP. Shoppat massa och fönstershoppat ännu mer. Dreglat över mode och betit av naglar. Triagerat  patient efter patient och insett att jag är jävkligt bra på människor. Borde mog skriva en avhandling om det med. Hur du bemöter vem som och behåller lugnet. Nej nej lugnet får vi alla tygla men omöjligt att alltid hålla det. Jag har varit arg. Sen har jag hatat och älskat.  Svurit och skrattat. Sett hur ett år har gått med barnen och fäller en tår både av lycka och sorg då tiden och det är inte klysha men den går för fort. Jag har frågat Lias om han inte kan alltid vara 6 år. Han svarade med att han måste ju bli stor han med. Sedan har jag hittat Lias på köksbordet intill Santos. Dom tittade ut. Även här frågat vad dom gör. Svaret var klockrent. Han ”gjorde ju bara som Santos gör”. Ja, min Lias och även Ted kan prata med djuren. R har gett mig äventyr. Allt med honom är äventyr. Han är lika knasig och spontan som jag. Så fyra knasiga och tänka sig så kul. Lite farligt ibland men lever gör jag i detta livet en gång. Fantiserat att vara en katt och funderat över huruvida mina lurviga vänner förstår mig. Dunkat mitt huvud i väggen och ifrågasatt mig själv hur jag kunde vara utan katt i tre år. Om du inte kan acceptera hur en annan människa är så borde du inte heller vistas med den personen. Idag är fokus för mycket på vad du tycker om allt och alla andra. Tycker att fokus är viktigt att ha på just dig själv. Du ska leva med dig själv var dag och borde inse att fan vad rolig jag är att hänga med. Ingen människa dansar var dag men låt dagarna du dansar vara dom du håller närmst ditt hjärta. 

Fotat och bevarat mitt år ,och oj vilka minnen det för med sig. Närmare bestämt över 8000 sådana. Peace Out.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0