Oplanerad ledig dag

En arbetsdag blev ledig dag.

 

Det är ju röd dag idag, Kristi himmelsfärdsdag.

Eftersom mamma är allmänt snurrig i bollen var detta helt oplanerat. Efter några om och men så fick vi bli lediga. Fanns inte mycket annat att göra och jag kan inte trolla. Jag hoppas att min chef inte misstycker men saker kan ju hända och senaste jävla halvåret/året har varit turbulent minst sagt så vad tusan. Detta var en piss i missisippi. Finns vikigare saker att lägga energin på än ågren över detta och att ställa kollegorna på pottan. Men visst känner jag så. Vet ju själv hur det är att stå en man kort när det verkligen behövs. Well. Learn by doing som jag sade till Tina idag när Lias borstade tänderna sina och var farligt nära kanten på pallen med sina små fötter. Kan omöjligt göra hundra rätt hela tiden och saker kan hända. Lär av dom.

Vad har vi gjort idag då? Tänk helt spontant, mitt i veckan, lediga. Oj oj oj! Inte hänt sedan sportlovet. Blev en mycket lugn och harmonisk förmiddag (ja dom var lugna och harmoniska så jag målar inte upp någon skönbild) med mys. En långfrukost och vi fortsatte se filmen som vi inte orkade se klart igårkväll. För då var vi alla tre trötta i tittorna. Sedan fick jag för mig att baka, eftersom molnen hängde över staden och regnet i luften. Blev eget hittepå av bars, eller fått inspiration från ett recept. Lade till lite och vips, energibars/bröd. Jaha, inte så poppis. Hm...gör om då? Vi provar med jordgubbar i då! Tinade svenska och dom sista jordgubbarna i frysen. Kan jag ju göra smoothie till kidsen med som dom älskar. Blev någon form av "jordgubbsenergibar" och helt eget hittepå toppat med en liten sötmandel. Jag är tokig med sötmandel! Detta fick stå och gotta till sig, lunch åt vi i form majskolvar till barnen (önskade dom sist dom var hos mamma så det hade jag köpt hem). Ägg till mamma..

 Sedan ville vi ut och NU var dom inte så harmoniska längre. Ska inte säga något, jag var inte så harmonisk jag heller. Vi behövde komma ut alla tre. Säger inte att jag är superglad hela tiden jag heller. Vi tog en promenad till Hlm gården och under tiden vi gick tänkte jag:

- Vad tusan ska vi göra där förutom att plocka Vitsippor? Satan kom på nåt då!

Men vips när vi gick dit så kom jag p och såg klätternätet och helt plötsligt ville jag bara titta upp på himlen och tacka högre makter för att detta visste jag att barnen skulle älska! Om dom gjorde det? Ohhh ja! Vi utforskar ju fortfarande staden. Byn jag kommer ifrån kan jag som min egen bakficka...men inte stan. Blev både lek som apor och Lias tyckte sig vara "Baduman" såklart. Ted och Lias lekte att Jokern skulle ta Batman. Tokiga ungar, jag var minst lika tokig. Jag var såklart Catwoman....

Hem och på hemvägen plock av blommor till köksbordet (ja det är något visst med handplockade blommor). Kokte kaffe och tog fram fika sedan gick vi ut på innergårde, fikade och Lias fick en gunga i huvudet. Annars mycket mys. Nu kommer den "kritiska timmen", trötta barn.

Blev målarfärg och pärlning. Mycket koncentrationskrävande det där med att pärla. Lite kvällsmat och jisses så enkel mat ungarna älskar: Snabbmakaroner och köttbullar till detta Felix Tomatketchup, någon som vill ha recept? Mycket enkelt (host host). Jag åt ägg, och såklart skulle dom med ha det, så dom fick rejält med protein med i sig minsann. Tiden rusade! Tina min kom och jag fick komma iväg på min Torsdagsspinning, å herregud vad guld värt att komma iväg bara en timme och träna. Väl hemma igen var det fullt ös, barnen hade så kul tillsammans med Freddes barn. Nya kompisar är kul. Så kommer tjurmamma hem och då ska allt sluta. Va, jäkla sätt! Ha ha, men tyvärr en dag imorgon med och imorgon en arbetardag. Sedan står ju helgen och vinkar på oss...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0