Med frosting


Leilas chocolate cupcakes
Kväll, torsdagkväll. (Jag har inte slutat baka...ha ha)
Hämtade hem kidsen och det var så skönt att få hem mina små! Vi bestämde oss för att efter kvällsmat ska det bakas. Ted valde att slöa på soffan, ja det tar på krafterna att gå i skolan och vara ute i ösregn med alla klasskamrater på deras utedag. Lias var dock med och bakade. Vispade och hjälpe till att hälla och slicka smet. Han diskade minsann med den lille parveln. Under tiden vi bakade så sattes det mosaik i badrummet. Ut kommer en plåt nygräddade Chocolate Cupcakes och till dessa lite chokladfrosting. Receptet kommer från Leilas: 


Ingredienser

3 ekologiska ägg
2.5 dlströsocker
1 tskvaniljsocker
50 gsmör
1 dl gräddfil
2 msk kallt kaffe
3.5 dlvetemjöl
2 tskbakpulver
4 msk´kakao av god kvalitet
1 stnypa salt
100 g mörk kvalitetschoklad 70 %
Chocolate frosting:
60 gmjukt smör
5 dlflorsocker
1 tskvaniljsocker
5 dl kakao av god kvalitet
100 gphiadelphiaost
1 mskvarmt kaffe
Strössel eller blommor till garnering

Gör så här

1. Sätt ugnen på 175 grader.

2. Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker vitt och riktigt pösigt.

3. Smält smöret, häll i gräddfilen och kaffet och blanda det med äggsmeten.

4. Blanda vetemjöl, bakpulver, kakao och salt och vänd försiktigt ner det i smeten.

5. Hacka den mörka chokladen grovt och smält den i ett vattenbad (i en skål över kokande vatten).

6. Placera ut pappersformar i en muffinsplåt och fyll formarna till 2/3 med smet.

7. Grädda i mitten av ugnen i cirka 15 minuter. Låt svalna.

8. Chocolate frosting:

9. Rör smör, florsocker, vaniljsocker, kakao och phiadelphiaost krämigt. Rör sist ner kaffet.

10. Bred frostingen på cupcakesen och garnera med strössel eller blommor.


A piece of cake. Den bakboken används mycket vill jag lova!
Barnen sover nu efter bus i lekrummet. Vi har lekt med lego och spelat Tjuv och polis. Lias ville inte alls sova idag, så mamma fick sjunga....
Trollmors vaggvisa, blinka lilla stjärna, när lillan kom till jorden...
Sen läste jag "Sagan om den lilla lilla gumman" från en urgammal sagobok som jag har i låns. Farmor Ingrid som alltid läste ur den för mig och min syster då vi var små flickor. Avrundar nu denna effektiva dagen med att ännu en gång titta igenom mitt pyssel till Lias för dagen. Till hans Personliga Dagis pärm.
Ser nu på morgonbilden att vi inte fick med Topsy hem. Lille vovven får vi ta med hem imorgon. Han får sova på dagis inatt...


Kommentarer
Postat av: martina

Hej



Låter gott :)

Hur många ägg,står inte..

2011-09-09 @ 08:29:47
Postat av: Johanna

;) Hoppsan. Ser att innan jag publicerar så står det. Det ska vara 3 ekologiska ägg. Har inte själv smakat på de men maken och barnen tyckte de var supergoda!

2011-09-09 @ 08:43:17
URL: http://htttp://www.seluna.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0