Vinka till mamma!



Jag var så nervös i morse. Läkarbesök idag inbokat extra besök på MVC för att prata om Teds prematura födsel samt komplikationerna han har gått igenom. Jag var så nervös och irriterad hela morgonen. Tog hur lång tid som helst att komma igenom Bjärnum. Ska tanka, glömt kortet, har lösa pengar, frågar om hjälp på macken. Men det kunde man inte få, jag ska sluta tanka hos er (bara så att ni vet). Arg som ett bi och i bilkön igen...suck. Ingen bensin på bilen, kommer den att räcka? Kommer in till stan och lämnar av Ted hos lilla Farmor som visste att jag var nervös och stressad så hon väntade ute för att underlätta för mig. Tack lilla Farmor.
Kommer till MVC, sista dagen på Kaptensgatan. Dom flyttar in till stans centrum imorgon. Lådor överallt och folk. Blir kallad in av en läkare. Jag höll mina tummar för att hon skulle vara vettig.
Hon var den bästa läkare jag träffat! För att inte glömma Neurokirurgen Nils.
Förklarade min oro och ångest. Min rädsla för vad som komma skall och vad som kan hända. Hon var så förstående, tyvärr inte många som är det. Trist men sant. Hon letade på nätet och som alla andra läkare kunde hon inte svara på frågan:
- Är hydrocephalus ärftligt, ligger det i generna?
Men....hon sade att det skulle isåfall, måste isåfall vara en kronisk sjukdom man har. Har ju inte jag. Vi för försöka lägga det lite på is men samtidigt ha detta i åtanke. Hon erbjöd extra UL och extra koll på fostrets huvud.
Kommer göra ett livmodertappsprov i nov. Lite nervöst, men har väll varit med om värre.
Sen undrar hon om jag vill höra bebisen?
JA!! Gissa om jag vill få det bekräftat att jag har en bebbe i magen!
- Ska vi ha lite kul?
Hon tar med mig till UL rummet. UL RUMMET!!!
- Lägg dig ner så ska vi titta på den lille bebisen!!!
- JA!! Är det sant? Tårarna kom, men nu kunde jag inte ha tårar i ögonen så att jag inte skulle kunna se den lill.
Där var en liten liten bebis i magen som inte ville vara stilla i ens en sekund. Sprallade hela tiden och rullade runt som en liten fisk. Benen sprallade och viftade med armarna. Spretade med tår och fingrar. Vände ryggen till och snurrade runt igen...Vilka kullerbyttor!! Vilka volter! Hon visade att bebbe ser ut att må utmärkt! Vill inte vara stilla och ge mamma en bra bild hem till Pappa bara. Och mäta huvudet gick inte. Den var för livlig.
MEN JAG FICK SE VÅRT LILL ♥. Det var det bästa som hänt i år, ja förutom att gifta sig med Patrik. Men detta lyckoruset var underbart. Jag grät och kramade om henne och berättade hur underbar hon var.
- Det behövde en gammal käring höra! Tack. Du är en gó tjej du med!!



Mitten bilden är bäst, ser hela bebben. Annars på dom andra ser man ett ben och den ena en liten hand.
Frågade inte om könet. Tänkt lite på det, men ville mest se att bebbe mår bra. Könet får vänta till den 19 oktober...om hon kan se...

Idag välkomnar vi även en ny graviditetsvecka.

Uträkning utgår från dagens datum: Tors 24 sep 2009.
Din graviditet startade Tors 11 jun 2009.
Din menscykel är ca 28 dagar
Du blev gravid ungefär Tors 25 jun 2009 (ägglossningen).
 
Du är på dag 106 av 280. (37,9%).
Du är i vecka 16.
Du har gått 15 fulla veckor och 0 fulla dagar (v15+0).
Du är i 4:e kalendermånaden.
Du är i 4:e graviditetsmånaden (lunarmånaden).
Du är i trimester två.
Beräknat förlossningsdatum Ons 17 mar 2010
Du har 174 dagar kvar till beräknad förlossning

Vecka 16

Barnet:

Ca 14-15 cm lång och väger ungefär 100 gram. Muskler och ben bildas, likaså naglarna. Barnet har ögonbryn och man anar ansiktsdragen. Det kan suga på tummen och svälja. Mängden fostervatten ökar för varje dag och barnet har allt mer rörelsefrihet. En del barn får hicka när de dricker fostervatten. Det kan kännas i hela magen, speciellt när barnet blir större längre fram i graviditeten. Det tömmer sin urinblåsa ungefär en gång var tredje kvart. Fostervattnet är sterilt och omsätts på några timmar. Vi människor lever ett liv i vatten under våra första 9 månader. Huden skyddas av fosterfettet. Ansiktet har fått små hår och hela kroppen täcks av ett fint dun. Runt vecka 16 blir de första finare, så kallade lagunohåren, något grövre och tydligare. Hårstråna får sin färg. Barnet rynkar pannan och huvudets diameter är ungefär 30 mm.

Mamman:

Det lilla, mycket omogna barnet rör sig hela tiden. Är du omföderska kan du med största säkerhet uppfatta rörelserna redan nu. Ligamenten som håller livmodern på plats stramar ibland. Det kan upplevas som en huggande eller stickande smärta i sidorna vid häftiga rörelser eller om du nyser eller skrattar. Du kanske svettas mer än du brukar göra.




En ny vecka! Spännande! Härligt!!

 


V 16





V 15 (14+5)

Vilken dag! Ted nyklippt och tränat Spinning/Pump i vanlig ordning idag....precis som en torsdag ska vara. Love torsdagar!

Nu sitter jag här och känner hur det bubblar i magen. HÄFTIGT!


Kommentarer
Postat av: fine

ihhh!! fiiint. fina du.

2009-09-25 @ 09:52:40
URL: http://fine.webblogg.se/
Postat av: Ida

Hej, VAd fin du är... Grattis till lill... Hoppas att allt går bra och att du mår bra..

Kram

2009-09-25 @ 14:31:20
Postat av: Emma

Såg att ni gift er den 2 maj i år:) Grattis det är min födelsedag;) hehe!

Ha en fin dag!

2009-09-26 @ 11:03:41
URL: http://princessemma.blogg.se/
Postat av: teddy

Hejsan vännen.

vilket härligt inlägg och vad lad jag er för din skull att ni fick se lillen/lillan i magen :)

fina bilder.

kramis

2009-09-27 @ 19:45:54
URL: http://caitlin.blogg.se/
Postat av: Janni

Grattis grattis! Ja du ligger en vecka före mig ungefär. Sen blir det bebisar :)



Visst ska det bli roligt!

2009-10-05 @ 14:46:01
URL: http://innaj.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0