En ny vecka Nya utmaningar

 
Så kan det se ut en söndag då Johanna bakar på jobbet. Skämma bort är kul!
Idag är det ny vecka, nya tag. Denna veckan drar jag träningen till ännu en tuffare nivå.
Det är så spännande nu! Idag är det 5:2 dag, hu så trött jag blir men det GÅR.
Startar veckan tufft...lika bra.Tror att det är mycket hjärnspöken med som "vill" vara hungriga. Jag valde att tänka steget före, och inte gå till gym idag. 500 kcal på en dag samt arbetspass. Så det blev min runda på 5km idag....Härligt att komma ut i skogen.
Inte bara nytta, nöje med ju...
 
 
 

5:2 – Dieten som har vetenskapligt stöd

Många har nog sett Vetenskapen värld på SVT och som handlar om hur man genom att fasta kan förbättra hälsan, förlänga livet, gå ner i vikt och förebygga uppkomsten av vissa cancertyper och dessutom minska risken för Alzheimers och andra demenssjukdomar.

Det här är inget mumbojumbo om att man skulle “rensa kroppen från slaggprodukter”, det är inte alls det 5:2 handlar om. 5:2 innebär att man fastar två dagar i veckan och äter som vanligt 5 dagar i veckan. De båda fastedagarna behöver inte ligga efter varandra, man behöver bara komma ihåg att fasta två dagar i veckan.

Fastans hälsoeffekter

Vad är det då som är så hälsosamt med periodisk fasta?
Efter den stora depresionen i USA som följde efter den stora börkraschen den 29 oktober 1929 upptäckte man att medellivslängden ökade bland befolkningen. Man tyckte detta var konstigt eftersom svälten var utbredd i USA. Nu vet man att just bristen på mat, eller rättare sagt det låga kaloriintaget som svält resulterar i är hemgligheten bakom den ökade livslängden.

När man äter “normalt” dvs. för män ca 2400 kcal/dag och för kvinnor ca 2000 kcal/dag så komemr cellerna i kroppen hela tiden att befinna sig ett slags stressläge där nya celler hela tiden bildas utan natt de gamla repareras. Det här i sin tur påverkar organismen negativt, självklart är beskrivningen kraftigt förenklad. Men det är en av orsakerna till att det är nyttigt att fasta, en annan och väldigt intressant är att när man svälter så reagerar hjärnan med att skapa fler neuroner, man måste ju komma ihåg var man hittade mat senast. Det innebär att man så att säga blir smartare av att svälta.

Den här typen av periodisk fasta har fördelen att kroppen hinner köra igång de hälsofrämjande processerna men nedbrytning av muskler och näringsbrist (bra va?) etc. hinner inte sätta igång. Kroppen börjar dessutom mycket effektivt att bränna fett eftersom man inte tillför tillräckligt med energi för att ge musklerna tillräckligt med bränsle.

Hur många kalorier kan man äta de dagar man fastar?

Man kan helt låta bli att äta på fastedagarna om man vill, men detta upplevs som ganska jobbigt för de flesta människor. För att bibehålla hälsoeffekterna rekomenderar därför män att inte äta mer än 600 kcal/dag och för kvinnor 500 kcal/dag.

http://5-2dieten.com/

 
 

Kommentarer
Postat av: Jenny

Åhh vad kul att du med fastar, jag kör 16:8 nu, har ett ätmönster mellan 12-20, äter två måltider och ev ett mellismål innan träningen på kvällen och därefter sista målet innan 20! därefter fastar jag! andra dagen och jag känner mig oförskämt pigg! Jag som är frukost människa verkar klara detta galant!Tänkte prova en månad! Vi kan väl höras med vilka hälsoeffekter vi fått av att fasta när vi gjort det ett tag, hade varit roligt!

2013-08-20 @ 15:42:50
Postat av: Johanna

Absolut Jenny! Jag kör femtvå och lite det du kör med ;) tycker jag vi ska!!!

2013-08-20 @ 22:18:56
URL: http://seluna.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0