Jul

Det har firats jul i dagarna tre nu. Lill Jul afton hemma hos oss, med en del av min släkt. Tyvärr blev min pappa sjuk och det gjorde allt mindre kul. Saknade honom som en tok, både jag och systra min. Men annars var alla på glatt humör och TOMTEN kom ju med. Pojkarna fick så mycket fint, många fina böcker vilket jag tycker om. Böcker är bra för barn! Böcker ger barn fantasi, ännu mer än vad dom redan har. Barn ska få fantisera!


Julaftons morgon (LIAS 9 MÅNADER får inte glömmas såklart) var underbar och utan någon stress alls. Barnen löpte amok på alla julklappar, Lias mest med allt papper. Tina kom på Risalamalta och sedan var det Mammas tur att piffa till sig dagen till ära. KALLE på tur och det får inte missas, iallafall inte Jultomtens verkstad och Askungen, Lady och Lufsen är med underbara. Sen lekte jag Tomte och ställde Pappa och Katjas klappar utanför dörren och skickade iväg ett sms. Efter det körde jag ut till min Erica och gav henne en julkram, ville mer än att krama henne och hade två julkort att dela ut. Erica min hade att göra och et var så härligt att få krama om henne en snabbis. Väl hemma igen sov den lille och sov lagom tills vi skulle hem till Årets Julfirande hemma hos Svärföräldrarna. Lika mysigt som alltid! Stora Julbordet fick alla att "rulla" fram och sen såg vi tomten komma på en spark! Han sparkade sig fram i snön och han bjöds sen på öl i värmen. Alla barnen var eld och lågor. Lias satt framför Tomten och studerade noga hans långa skägg. Alla fick så fina klappar, sitta hos Tomten och bada i papper gjorde Liten. Ted fick sin Paper Jamz som han önskat, och Lias massa nya kläder samt en pulka!
Barnen hade nu fullt upp med leksakerna, Ted spelade på sin gitarr och töserna lekte med sina Kittyprylar. Lias satt i pulkan och drog i allt papper som han så förtjust badade i. Gottebordet dukades fram och inget slåt Svärmors gottebord! Vi umgicks alla och drack julmumma och smaskade på julgottis. Alice häll konsert och sjöng lite jullåtar. Lias smakade på Baconchips och krängde mer och mer. Han tyckte mycket om det, underhållning på det med! TOPPEN! Kaffe och Julkakor dukades fram, och den koppen kaffe satt fint. Vid 22 snåret begav vi oss hemåt i kylan och Lias somnade gott i bilen. Ja, han var trött och alla vi andra med efter allt julstök!

 

 

 

 





Juldagen
har spenderats med sovmorgon för oss alla, jag har varit på ett spinningpass på 70 minuter och det kändes så härligt! Väl hemma städade jag huset, golven torkades och det putsades och fejades efter flera dagar utan detta. Sen blänkte det i vårt hus. Dags att bege sig hem till Svärföräldrarna igen och Juldagen bjuder alltid på LUTFISK middag med potatis, ärtor och tillhörande goda sås. Jag äter inte fisken men såsen är så smarrig. Lias åt idag för första gången MAT utan att klökas, han fick potatis och sås. Sen fick han ärtor att pilla med och jag vet inte hur många han åt men många var det. Han gapade efter mer mat med och det är första gången det händer med mat. Till detta gott kallt vatten! Mumma! Barnen busade med honom och främst alla flickorna som leker med honom. Blir så ompysslad av alla kusiner. Dom kelar honom, pussar på honom och bär på honom. Leker med honom och kan inte få nog av honom. Ted lekte med Erik för fulla muggar, två små busfrön men har så kul tillsammans. Idag var det mandel i Risalamaltan till Svärfar som hittade den och fick ett paket. Jag och Katarina klädde på granen lite till, hon tyckte den var naken och jag hjälpte till med fler kulor. Lekte med Ellen och hennes nya Hello Kitty dator. Ha ha ha, vilka uppfinningar det finns till barn idag! Kaffe och legobygge, jag byggde Teds brandbil och kan inte bli för vuxen för legobygge. Det är så kul! Barnen bytte lite klappar idag med och jag fick agera Tomteflicka. Efter mycket bus och hyss idag sover nu den lille, mamma J har fått i sig ett glas vitt idag och lagt över alla underbara julbilder! Pojkarna ser en film och nu ska juldagen mysas och firas mer här hemma. Härligt att vi fick en vit jul och det är så vackert att titta ut! Vilka fina paket våra pojkar har fått, vi med! God Fortsättning önskas!

 

 

 

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Tova

Åh, verkar som ni haft en riktigt ordentlig och mysig jul :) och tänk att grabben redan är 9 månader!!



Och jaa, shoppingen är verkligen one-of-a-kind i Hong Kong :) finns så mycket häftigt och framför allt billigt! Vi handlade typ alla julklapparna där hehe

2010-12-28 @ 14:37:04
URL: http://trasslet.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0