V 24 here we come

Idag går jag in i vecka 24. Ett steg närmare vårt mål, vår lilla bebis.
Just nu är bebis mycket vaken. Mest om kvällarna vill jag lova. Igår buffade bebis upp sig så jag kände en rumpa, tror att det var rumpan. HÄFTIGT!!!
Bebis rullar runt och jag springer på toa stup i kvarten. Är ju inte så farligt om man tänker efter....


Barnet:

Ca 27cm och 700 gr. Nu, mer än halvvägs genom graviditeten börjar barnet allt mer likna ett nyfött barn. Allt det behöver av värme, föda och stimulans finns inom en omkrets på ett par decimeter i livmodern. Barnet reagerar på allt fler sinnesintryck. Det känner, det upplever smak och hör ljud. Ögonen är fortfarande oftast slutna men det har börjat blinka med ögonlocken. Barnets hörsel har utvecklats så att det kan lära känna de röster som pratar eller sjunger i dess närhet, röster som det vid födseln redan känner väl. Innerörat och därmed förmågan att känna balans är fullt utvecklat. Barnet kan nu känna skillnad på upp och ner. Lungorna är fortfarande omogna men tillverkningen av ett ämne som kallas surfactant startar. Det har till uppgift att hålla lungblåsorna, alveolerna, i lungorna utspända så att lungorna inte faller ihop och klibbar samman när barnet föds och skall fylla sina lungor med luft. Dess rörelsebehov är stort och än så länge finns det gott om plats. Barnet har vissa chanser att överleva utanför livmodern om det skulle födas för tidigt.

Mamman:

Det blir allt mer påtagligt att du snart skall bli mamma. Många planerar och förbereder sig mer aktivt för barnets ankomst. Är det en pojke eller en flicka? Vilka namn tycker ni om? Hur kommer ert barn att se ut, kommer det att ha hår på huvudet, vem kommer det att likna? Är det en lugn eller en aktiv krabat som växer i din mage? Barnet fyller ut livmodern allt mer. Kanske kan du få tag om en liten fot när barnet trycker ut den från insidan? Stryker du med handen längs barnet på magens utsida kanske det svarar dig genom att stanna upp och komma till ro om det tidigare varit aktivt eller vaket. Sover barnet kanske det svarar genom att röra sig eller ge dig en spark tillbaka.

Info från Libero.se



Bild från vecka 24 med Ted i magen.
Det syns tydligt att jag hade lite mer kilon då...Redan nu vägde jag 9 kg mer än vad jag gör nu samma vecka.
Jag tänker mer på vad jag äter under denna graviditeten, mest pga jag vet hur man sväller. Jag har ingen lust att bli så stor igen. Jag äter vad jag behöver och bantar inte på något vis. Jag unnar mig det jag vill ha.
Patrik hade köpt sorbetglass (ni som känner Patrik vet att denna smala mannen kan äta snask var dag utan att det syns på honom) med hallonsmak nu i veckan. Aldrig att jag ber om mer glass, men det gjorde jag. Det var så surt/syrligt och gott. Jag äter som sagt det jag vill ändå....längtar efter träning. Men jag vet inte om jag vågar boka ett spinningpass, eller om det är så bra?
Idag ska jag ut i regnet och gå min promenad, fast att vädret gör att man bara vill krypa under filten. Men inne en hel dag kan jag inte vara. Då blir jag knäpp.
Tvätt kom jag på att jag har med, alla gardiner ska tvättas innan som packas ner och ska upp igen i januari...Eller? Kanske jag struntar i att tvätta dom. Jag vill ju bara upp med mina tomtar direkt. Ska göra minst lika mysigt här hemma i år igen, vårt fina Tomtehus.


Ja ja ja visst var det vackert när snön föll den 4 december förra året!!??


Kommentarer
Postat av: Fröken M

åh va mysigt !! jag längtar hur mycke som helst efter att får känna sparkar och rörelser, men än så länge känner jag inget alls =( Lite frustrerande när man läser om alla andra som känner sina bebisar... men det kommer väl..

2009-11-19 @ 20:10:32
URL: http://www.metrobloggen.se/michaelaj
Postat av: Fine

du är så fin 9kg plus eller minus. Alltid så vacker Johanna. Tomtehus.. åh tomtehus. Något jag längtar efter!!

kramar!

2009-11-19 @ 22:58:47
URL: http://fine.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0